گزارش اولین جلسه شورای دبیران

دسته بندی: اخبار مدرسه، فعالیتهای آموزشی | توسط : مهدی رحمتی | 1403/07/03

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش اولین جلسه شورای دبیران

با محوریت  هم اندیشی، هم افزایی آموزشی و انتخاب نماینده دبیران

براساس تقویم اجرایی سالانه  دبیرستان  اولین شورای دبیران روز سه شنبه مورخه 1403/6/27 ساعت 15 ، در سالن اجتماعات و با حضور موسس ، مدیر و کلیه دبیران و همکاران کادر اداری و آموزشی ، برگزارگردید.

ابتدا آیاتی چند از کلام الله مجید توسط قاری محترم قرائت شد.

 

پس از تلاوت سوره پر فیض  حمد  سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران نواخته شد.

ابتدا معاون محترم پرورشی آغاز سال تحصیلی را به کلیه همکاران ودبیران تبریک وتهنیت گفتند و ازحضورهمکاران در جلسه تقدیر وتشکر کردند. ایشان پس از قرائت قطعه شعری از شاعره بزرگ زبان فارسی پروین اعتصامی  درخصوص جایگاه والا ومقام معلم مطالبی را بیان داشتند  وباذکر احادیث وروایاتی ازائمه اطهار به تاثیر ونقش سازنده معلم درفرهنگ وتربیت جوانان ونوجوانان جامعه اشاره کردند.

در ادامه آقای رسول زاده مدیر دبیرستان ،  اصول وسیاست های  آموزشی وتربیتی دبیرستان در سال تحصیلی جدید راتشریح وتبیین نمودند  .ودر ادامه نسبت شرح وظایف دبیران ازقییل : حضور به موقع دردبیرستان وکلاس درس ، تدوین وتنظیم  طرح درس سالانه براساس بودجه بندی اعلام شده ، ارایه وتحویل جزوات ومحتوای آموزشی به مسئولین پایه ها قبل از آغاز سال تحصیلی ،آشنایی وبکارگیری جدید ترین روشهای نوین تدریس ، مدیریت بهینه کلاس ، شناسایی دانش آموزان مستعد وساعی و همینطور دانش آموزان بی انگیزه وکم کار به مشاورا ن ومسئولین پایه، اهتمام وتوجه بیشتر به عملکرد دانش آموزا ن درآزمون های شبانه ، بررسی وتحلیل آزمون های فرامدرسه ای ، حل سوالات امتحانی آزمون ها وامتحانات در اولین جلسه بعد از آزمون و.... مطالبی را ایراد کردند.

 

پس از پایان سخنان مدیر محترم ، حاضرین در جلسه با ذکر صلوات بر محمد و آل محمد ، بر اجرای دقیق سیاست های آموزشی دبیرستان منطبق با سیاست های آموزشی نظام مقدس جمهوری اسلامی ، صحه گذاردند.

 

سپس مجری برنامه نکاتی چند درخصوص اهمیت تربیت و آموزش براساس روایات و احادیث بیان نمودند که مورد استقبال حضار محترم قرار گرفت .

درادامه آقای دکترهدایی موسس محترم به جایگاه تشریف آوردند مطالب ونکاتی که اظهار فرمودند بسیار جالب وچالش برانگیز و بر پایه علم فیزیک وعلوم روز از جمله موضوع گرمای زمین و آینده سرنوشت  زیستگاه انسانی وکره زمین بود. و سپس سخنان ایشان حول محور اهمیت رفتار سازمانی ادامه داشت . ایشان با نقل قول از خطیب و استاد توانمند علامه محمد تقی جعفری بیان داشتند:  که  "دین "، برادری دارد به نام اخلاق.... وقتی  دین  برادرخود  یعنی  اخلاق  را کنار می گذارد و با قدرت همدم می شود ، صاحب فرزندی می گردد به نام " مصلحت " که این فرزند هم دین را می کشد هم اخلاق را ...!! و دفتر تاریخ ما پر از این مصلحت های شوم است . پس باید بدانیم چرا معلم هستیم و چه وظیفه یا وظایفی بر عهده داریم . که این همان مسئولیت پذیری گام اول دین مداری و اخلاق مداری است.

نکته بسیار با اهمیت دیگری که موسس محترم دکتر هدایی برآن تاکید داشتند  قانون مندی بود. ایشان بیان کردند که  احترام به قانون و حرکت در راستای آن می تواند علاوه بر نظم و انضباط در برنامه های آموزشی ، باعث دستاوردی مهم با نام نظام قانون مند گردد و آن را  پایه گذاری نماید،  که  این دستاورد مهم از اصلی ترین و مهم ترین اصول از اصول پیشرفت ما می باشد.

ایشان  با ذکر مثالی بیان داشتند، شاید بتوان  با آدم کور رقصید ، با آدم کر ارتباط کلامی برقرار نمود ،  غذا ی سرد را  خورد و یا چای سرد را نوشید . لیکن تحمل آدمهای سرد،  بی روح وبی  احساس و برقرار ارتباط  بسیار سخت خواهد بود . رفتار سازمانی به ما این نکته را یادآور می شود که یکی از هنرهای معلم عزیز ما   توانایی ایجاد احساس و انگیزه در مخاطبین ( دانش آموزان ) ،  می باشد. این معلم است که می تواند با تکیه بر تعالیم دینی و فرهنگ غنی اسلامی و مسلح شدن به دانش روز و  ارائه آموزش نوین  و دمیدن آن  در کالبد ( جسم ) دانش آموزان روح تازه ای به آنان ببخشد.

 

امیدواریم ، شاهد هنرنمایی و جهش و حرکتی نو در برنامه های آموزشی این دبیرستان در سال تحصیلی جدید باشیم .

این سخنرانی ، با ذکر صلواتی بر محمد و آل محمد پایان پذیرفت .

مطابق برنامه از حضار محترم  دبیران و همکاران  کادر آموزشی دعوت به عمل آمد ، تا در جهت بهبود هرچه بیشتر برنامه های آموزشی مدرسه نقطه نظرات خود را بیان فرمایند.

 

آقای محسنی طالقانی به نمایندگی از دبیران محترم حاضر در جلسه ، مواردی که می تواند در بحث کیفیت آموزش تاثیر گذار باشد را ایراد فرمودند، که مورد توجه حاضرین قرارگرفت.

پس از آن در بخش دیگری از این جلسه نوبت به انتخاب نماینده محترم دبیران به منظور شرکت  درجلسات شورای سیاست گذاری آموزشی مدرسه رسید.حاضرین با رای اکثریت قاطع خود جناب آقای  حسن لشگری را به عنوان نماینده منتخب دبیران معرفی نمودند.

جلسه با اشعاری از شیخ اجل سعدی در وصف علم و تاکید بر عمل بر دانش و علم ،  پس از ذکر درود بیکران بر ارواح طیبه ی شهدای دفاع مقدس و به مناسبت هفته وحدت شاد باش میلاد نبی اکرم محمد ( ص ) ،  پایان پذیرفت . و از حضار محترم  پذیرایی به عمل آمد.