گزارش اردوی پژوهشگاه رویان

دسته بندی: اخبار مدرسه | توسط : مهدی رحمتی | 1403/08/07

بسم الله الرحمن الرحیم

گزارش اردوی پژوهشگاه رویان

این کارگاه که روز سوم آبان ماه 1403 در محل پژوهشگاه رویان با حضور دانش آموزان رشته تجربی دبیرستان موحد برگزار گردید ابتدا سرکارخانم دکترضرغامی که از اساتید پژوهشگاه می باشند به آموزش نحوه بخیه زدن پس از انجام هر جراحی پرداختند.

و ایشان درمراحل بخیه زدن نکاتی را جهت آموزش و آگاهی دانش آموزان بیان کردند که به شرح ذیل می باشد:

* آماده سازی تجهیزات لازم.

* انتخاب نوع بخیه با توجه به نوع زخم.

* انتخاب نخ بخیه مناسب.

* روش بخیه زدن.

* آموزش کشیدن بخیه.

نحوه بخیه زدن زخم

انتخاب نوع بخیه یکی از سخت ترین کارهایی هست که باید انجام شود با توجه به شرایط مختلف و نوع زخم باید از تکنیک های مختلفی برای بخیه زدن استفاده کرد. برای بخیه زدن تکنیک های زیادی وجود دارد که اکثر ان ها کاربردی نیستند.

ولی به طور کلی، بخیه های :  ساده و پیوسته  و زیرجلدی  و  دور و نزدیک، بیشترین استفاده رو در جراحی دارند.

برای بخیه زدن اول باید لبه زخم رو با پنس بگیریم و به سمت خارج بچرخونیم. بعد سوزن رو با استفاده از سوزن گیر به صورت عمود از نقطه مورد نظرمون، وارد پوست میکنیم

در صورتی که به اندازه کافی در بخیه زدن مهارت کسب کردید، میتونید این مرحله رو انجام ندید و مستقیم سوزن رو وارد لبه بعدی زخم بکنید

لبه بعدی زخم رو با پنس می گیریم و به سمت خارج می چرخونیم  سوزن رو از نقطه مورد نظر و پوست خارج می کنیم

  سوزن رو از پوست خارج می کنیم و بعد، نخ بخیه رو می کشیم به طوری که حدودا 5-6 سانتی متر از انتهای نخ باید از سوراخ اولیه بیرون بماند.

نخ خارج شده رو دو بار و در جهت عقربه های ساعتی به دور دهانه سوزن گیر میچرخونیم و بعد با نوک سوزن گیر انتهای نخ رو میگیریم و انتهای نخ رو از حلقه های ایجاد شده عبور میدیم.

نوک سوزن گیر رو (که انتهای نخ رو با اون گرفتیم) بر روی سوراخ دوم یا خروجی قرار میدیم و فقط نخ بلند رو میکشیم. با انجام این کار، گره در سمت سوراخ خروجی ایجاد میشه و از مصرف نخ زیاد جلوگیری میشه. بنابراین نباید هر دو نخ بلند و کوتاه رو با هم بکشیم.

بعد از محکم کردن گره، نخ بلند رو یک دور و در خلاف جهت عقربه های ساعت به دور دهانه سوزن گیر میچرخونیم و دوباره انتهای نخ بخیه رو با سوزن گیر گرفته و از حلقه ایجاد شده، عبور میدیم. دوباره نوک سوزنگیر رو در محل سوراخ دوم قرار میدیم و نخ بلند رو میکشیم.

مرحله قبل رو تکرار میکنیم با این تفاوت که جهت چرخش نخ بلند دور دهانه سوزن گیر، در جهت عقربه های ساعت هست. تکرار این مراحل درواقع نحوه گره زدن بخیه هست که باید به درستی انجام بشود.

در ادامه برگزاری کلاس ها و در جلسه دوم به منظور آشنایی با حیوانات آزمایشگاهی و تشریح حیوان و مشاهده اعضاء و جوارح حیوان و نحوه قرارگیری اعضای بدن کلاسی برگزار گردید که خانم علیزاده ابتدا از سوالاتی مطرح کردند تا ذهن دانش آموزان آماده مبحث جلسه گردد.

در بخش اول کارگاه ایشان در ابتدا توضیحاتی در مورد پژوهشگاه و زمان تاسیس و موسس این مجموعه و فعالیت هایی که در این مجموعه صورت می گیرد پرداختند پس از آن به بحث ضرورت استفاده از حیوانات آزمایشگاهی و روش‌های جایگزین استفاده از آنها و همچنین مباحث اخلاقی کار با حیوانات آزمایشگاهی پرداختند، که در این زمینه فرمودند که در ابتدای شروع پیشرفت علم از تعداد بسیار زیادی از حیوانات استفاده می شد که باعث مرگ بسیاری از آنان می‌گردید سپس با پیشرفت علم استفاده از این حیوانات محدود به تعداد اندکی گردید و به عنوان جایگزین در برخی از آزمایشات از سلول و توده‌های سلولی استفاده شد که در ادامه نیز استفاده از سلول‌ها نیز محدود گردید و به جای استفاده از میلیون‌ها سلول قرار بر استفاده از تعداد اندکی از سلول‌ها شد.

پس از ایراد این مباحث به ذکر توضیحاتی در رابطه با انواع حیواناتی که در آزمایشگاه استفاده می‌شوند و دلیل این تنوع حیوانات و یا نژادهای مورد استفاده پرداختند، همچنین تذکر دادند که هیچ حیوانی را نمی‌بایست بدون دلیل از بین برد و اگر در این کارگاه قرار بر تشریح حیوانی هست آن نیز به منظور پیشرفت علم می‌باشد.

در ادامه تصاویری از این کارگاه که با حضور دانش آموزان پایه دهم برگزار گردید ارائه می‌گردد.